Al 40 jaar lang nemen vier zussen dezelfde foto. De laatste zal je zeker ontroeren.

In de warme gloed van de zomer van 1975, in een onopvallend moment dat een buitengewone reis zou inluiden, legde fotograaf Nicholas Nixon de basis voor wat een monumentaal project zou worden. Dit avontuur begon niet met de ambitie om de kunstwereld te veroveren of om een cultureel fenomeen te worden. Het startte met een eenvoudige, doch intieme vraag van zijn vrouw, Bebe, die hem verzocht een foto te maken van haar en haar drie zussen. De onthulling van het resulterende zwart-wit beeld markeerde de geboorte van een jaarlijkse traditie die niet alleen de fysieke rijping van de zussen Brown zou documenteren maar ook de ondoorgrondelijke diepten van hun onderlinge band zou verkennen.

 

Verhaal

De eerste foto, genomen met een indrukwekkende 20 bij 10 inch camera, bleek meteen een meesterzet.

De keuze voor zwart-wit fotografie was niet zomaar esthetisch van aard; het was een middel om tijdloze elegantie en diepgaande emotionaliteit vast te leggen, waarbij elke schaduw en elke lichtval een verhaal vertelde.

De gezusters Brown – Heather, Mimi, Bebe, en Laurie – stonden van links naar rechts, een volgorde die onwrikbaar zou blijven door de decennia heen, beginnend als jonge vrouwen en meisjes, variërend in leeftijd van 15 tot 25 jaar.

Ritueel

Jaar na jaar, zonder uitzondering, kwamen Nixon en de zussen Brown samen om hun jaarlijkse portret te maken.

Deze consistentie in hun bijeenkomsten, gecombineerd met de onveranderlijke volgorde waarin de zussen gepositioneerd werden, schiep een unieke visuele chronologie die zowel de subtiele als de significante veranderingen in hun levens en relaties documenteerde.

Opmerkelijk is dat de foto’s niet de typische, geposeerde glimlachen van een familiefoto tonen; in plaats daarvan bieden ze een venster naar de ziel, met doordringende, introspectieve blikken die getuigen van de complexiteit en de diepgang van hun individuele en collectieve ervaringen.

Zusterschap

Naarmate de collectie groeide, deed dat ook haar betekenis.

Tentoonstellingen in prestigieuze instellingen zoals het Museum of Modern Art, waar de veertig jaar omspannende serie nu te zien is, begeleid door de publicatie van het boek ‘The Brown Sisters: Forty Years’, brachten het project internationale erkenning.

Maar meer dan de lof, reflecteren de portretten een diepere waarheid over menselijke verbinding, over het verstrijken van tijd en over de onuitwisbare banden van familie.

Auteur Susan Minot merkte op hoe de zussen, in de loop van de jaren, transformeerden van afzonderlijke individuen tot een samenhangend geheel, een fysieke manifestatie van hun groeiende onderlinge afhankelijkheid en gedeelde levenservaringen.

Reflectie

Nicholas Nixon’s project met de Brown zusters is meer dan een serie foto’s; het is een diepgaande exploratie van tijd, verandering, en de continuïteit van familiale en menselijke verbindingen.

Deze collectie daagt ons uit om na te denken over onze eigen levens, over de manier waarop we ons verhouden tot degenen die ons dierbaar zijn, en over de waarde van het documenteren en koesteren van de momenten die ons definiëren.

De portretten zijn een herinnering aan de kracht van traditie, de schoonheid van het vastleggen van het leven in al zijn facetten, en de onveranderlijke kracht van de banden die ons binden.

Belangrijkste punten van het artikel: ‘’Al 40 jaar lang nemen vier zussen dezelfde foto. De laatste zal je zeker ontroeren.‘’ – opgesomd:

  • Het Begin: In de zomer van 1975 nam fotograaf Nicholas Nixon op verzoek van zijn vrouw Bebe de eerste foto van haar en haar drie zussen, wat de start markeerde van een jaarlijkse traditie die vier decennia zou omspannen.
  • De Methode: Nixon gebruikte een grootformaat camera (20 bij 10 inch) om de portretten in zwart-wit te maken, waardoor de foto’s een rijke detailniveau en tonale diepte kregen die bijdroegen aan hun tijdloze kwaliteit.
  • Een Jaarlijks Ritueel: Elk jaar kwamen Nixon en de Brown zusters samen om een nieuw portret toe te voegen aan de serie, waarbij de zussen altijd in dezelfde volgorde (van links naar rechts: Heather, Mimi, Bebe, en Laurie) werden gefotografeerd.
  • De Evolutie van Relaties: Door de jaren heen onthulden de portretten subtiele veranderingen in de relaties tussen de zussen, getoond door hun fysieke nabijheid en lichaamstaal, en toonden ze de groeiende cohesie binnen de groep.
  • Een Spiegel van Zusterschap en Tijd: De serie portretten wordt erkend als een diepgaande weergave van het verouderingsproces en een viering van het zusterschap, weerspiegelend zowel individuele groei als de onveranderlijke banden van familie.
  • Internationale Erkenning: De verzameling portretten is tentoongesteld in vooraanstaande kunstinstituties, zoals het Museum of Modern Art, en is begeleid door de publicatie van het boek ‘The Brown Sisters: Forty Years’, wat zowel de kunstwereld als het grote publiek aanspreekt.
  • De Betekenis: Het project van Nixon overstijgt de traditionele fotografie door te fungeren als een langdurige meditatie over tijd, verandering, en de onveranderlijke natuur van familiale banden, en inspireert reflectie over de waarde van traditie en het documenteren van het leven.

Dit verhaal illustreert de kracht van fotografie als medium om zowel het verloop van tijd vast te leggen als de diepte van menselijke relaties te verkennen, en benadrukt de unieke band die zusters met elkaar kunnen delen door de jaren heen.

Deel nu: Al 40 jaar lang nemen vier zussen dezelfde foto. De laatste zal je zeker ontroeren.

De inhoud van dit artikel is samengesteld voor de Facebook pagina: Plaatjes Koning & De Leukste Plaatjes. Je bent meer dan welkom om ze te volgen op Facebook.

Scroll naar boven