Hij legde uit waarom hij besloot het na al die tijd te uploaden

Ruim twee decennia na de ingrijpende gebeurtenissen van 11 september 2001 heeft de wereld opnieuw opmerkelijk beeldmateriaal van die dag te zien gekregen. Kei Sugimoto, een New Yorker die die bewuste dag alles op film vastlegde, heeft onlangs besloten zijn persoonlijke videobeelden vrij te geven. De beelden, die een zeldzaam en ongezien perspectief bieden op de ineenstorting van de Twin Towers, lagen al bijna 23 jaar verborgen in een kast, vergeten en onaangeraakt. Pas onlangs, in 2023, besloot Sugimoto dat het tijd was om de wereld te laten zien wat hij die dag heeft vastgelegd.

 

De video toont de torens die op dramatische wijze neervallen, gezien vanuit een ongebruikelijke hoek in de stad, en voegt een nieuwe laag toe aan het collectieve geheugen van 9/11.

Waar de meeste bekende beelden van die dag zijn vastgelegd vanuit het zuiden of oosten van Manhattan, toont Sugimoto’s opname het gebeuren vanuit het noorden, een kant die zelden is gezien.

Het laat ons eens te meer stilstaan bij de enorme impact van die dag en hoe die nog steeds de levens van mensen beïnvloedt, zelfs meer dan 20 jaar later.

Een onverwachte vondst

Kei Sugimoto woonde in New York toen de gebeurtenissen van 11 september 2001 zich voltrokken. Op die bewuste dag besloot hij vanaf het dak van zijn gebouw, gelegen op 64 St Marks Place in Manhattan, te filmen wat hij kon zien.

Het zicht vanuit het noorden gaf hem een ander perspectief op de gebeurtenis. Terwijl de meeste nieuwsnetwerken beelden uitzonden vanuit het zuiden, gaf Sugimoto’s opname een blik op het voorval vanuit een minder bekende hoek.

In de jaren die volgden op de gebeurtenissen, stopte Sugimoto de videobanden weg en vergat hij ze. Ze lagen daar, ergens in een kast, als een stille getuige van de gebeurtenis.

Toen hij begin 2023 door zijn oude spullen ging, stuitte hij op de banden en besloot hij ze te bekijken. “Ik wist dat ik beelden had, maar ik heb er nooit meer naar omgekeken,” vertelt Sugimoto.

“Pas toen ik de tapes weer vond, realiseerde ik me hoe waardevol deze herinnering is, niet alleen voor mij, maar voor iedereen die deze gebeurtenis meemaakte of er over heeft gehoord.”

De beelden tonen de Twin Towers kort voordat ze neervallen, gehuld in een wolk van rook en stofdeeltjes.

Het opmerkelijke aan deze video is de eenvoud ervan: er is geen commentaar, geen achtergrondmuziek, alleen het onbewerkte beeld van een moment dat de wereld veranderde.

Sugimoto’s opname is een intieme getuigenis van een wereldwijd moment, vastgelegd door een inwoner van de stad die op dat moment simpelweg probeerde te begrijpen wat er om hem heen gebeurde.

beelden

Een vraag die velen zich stelden toen de video werd uitgebracht, is waarom Sugimoto er zo lang over deed om zijn beelden met de wereld te delen.

Wat heeft hem ertoe aangezet om ze pas na 23 jaar vrij te geven? Op sociale media wordt er druk over gediscussieerd. Sommigen speculeren dat er meer beelden van die dag verborgen liggen in persoonlijke archieven, wachtend om ontdekt te worden.

“Het is verbijsterend dat we na zoveel jaren nog steeds nieuwe beelden van 9/11 krijgen,” schreef een gebruiker op Reddit. Een andere persoon voegde eraan toe: “Hoeveel andere belangrijke beelden liggen nog ergens verborgen op zolders en in kelders?”

Sugimoto zelf zegt dat het moment simpelweg goed voelde. “Ik heb nooit eerder het gevoel gehad dat ik de behoefte had om deze beelden te delen,” vertelt hij.

“Maar nu, meer dan 20 jaar later, leek het me een goed moment. We zijn nu op een punt beland waar veel mensen die opgroeien, de gebeurtenissen niet hebben meegemaakt of er zelfs maar bewust van zijn geweest. Dit is een manier om dat moment terug te brengen, voor hen die er niet bij waren.”

Zijn uitleg is eenvoudig maar krachtig: hij wilde bijdragen aan het collectieve geheugen. “Ik denk dat er iets is in het bewaren van herinneringen, in het bewaren van geschiedenis zoals die was, vanuit persoonlijke perspectieven,” legt hij uit.

“Deze beelden zijn mijn herinnering aan die dag, en nu kunnen ze een deel van de grotere geschiedenis worden.”

online discussies

Sinds de publicatie van de video op 23 juli 2023, heeft deze veel reacties uitgelokt. Op platforms zoals Reddit en YouTube zijn kijkers diep geraakt door het unieke perspectief dat Sugimoto’s beelden bieden.

“Het is alsof je het opnieuw beleeft, maar vanuit een heel andere hoek,” merkte een gebruiker op. Anderen prezen Sugimoto voor zijn moed om de beelden na zoveel tijd vrij te geven, wetende dat ze veel emoties zouden oproepen.

Een interessante ontwikkeling die uit de release van deze beelden voortkomt, is de vraag hoeveel meer van dergelijke persoonlijke opnames nog verborgen liggen.

Veel mensen vermoeden dat er wereldwijd nog talloze onontdekte video’s en foto’s zijn van historische gebeurtenissen zoals 9/11.

Deze beelden, die in persoonlijke archieven liggen te verstoffen, kunnen waardevolle aanvullingen zijn op de officiële geschiedschrijving.

Een gebruiker op Reddit zei het treffend: “We zouden moeten nadenken over hoe we zulke persoonlijke archieven beter kunnen behouden en toegankelijk kunnen maken. Dit is waardevolle geschiedenis, en we moeten ervoor zorgen dat het niet verloren gaat.”

De bredere betekenis

De beslissing van Kei Sugimoto om na meer dan twee decennia zijn beelden van 9/11 te delen, roept ook bredere vragen op over de manier waarop we als samenleving omgaan met onze collectieve herinneringen.

Hoeveel geschiedenis ligt er verborgen in persoonlijke bezittingen, wachtend om ontdekt te worden? En hoe zorgen we ervoor dat deze geschiedenis bewaard blijft voor toekomstige generaties?

Sugimoto’s video is een krachtig voorbeeld van hoe individuen een rol kunnen spelen in het vormgeven van ons begrip van historische gebeurtenissen.

In een tijdperk waarin we steeds meer afhankelijk zijn van digitale media om ons verleden vast te leggen, herinnert zijn video ons eraan dat er nog steeds waarde te vinden is in de persoonlijke opnames en verhalen van gewone mensen.

Wat Sugimoto ons heeft gegeven, is niet zomaar een video van een historische gebeurtenis. Het is een herinnering aan de kracht van persoonlijke verhalen en de waarde van perspectieven die buiten het officiële narratief vallen.

Zijn beelden versterken het idee dat elke stem, elk perspectief, een plaats heeft in onze collectieve herinnering.

Key Points:

  • Kei Sugimoto heeft na 23 jaar zijn beelden van de val van de Twin Towers op 11 september 2001 gedeeld.
  • De video biedt een ongezien perspectief vanuit het noorden van Manhattan, in tegenstelling tot de gangbare opnames vanuit het zuiden of oosten.
  • Sugimoto vond zijn oude videobanden terug in een kast en besloot dat het nu het juiste moment was om ze te delen.
  • Online heeft de video veel reacties uitgelokt, waarbij mensen speculeren over wat er nog meer verborgen ligt in persoonlijke archieven wereldwijd.
  • Zijn video benadrukt het belang van persoonlijke verhalen en opnames in het behouden en verrijken van de collectieve herinnering aan historische gebeurtenissen.

Disclaimer: Dit artikel is geproduceerd door SPECTRUM Magazine en is bedoeld voor informatieve en inspirerende doeleinden. We respecteren de gevoeligheden rond historische gebeurtenissen en hebben dit artikel met zorg samengesteld. SPECTRUM Magazine streeft ernaar om verhalen te delen die reflecteren op ons collectieve verleden, met een focus op de menselijke kant van deze gebeurtenissen.

Scroll naar boven