Evelien is 26 jaar oud en woont net buiten de stad. Ze houdt van buiten zijn, wandelen en autorijden. Autorijden geeft haar vrijheid en rust, maar ze merkt dat het verkeer soms anders aanvoelt dan voorheen. Ze ziet situaties op de weg die haar aan het denken zetten en vraagt zich af of iedereen nog wel met volledige aandacht en helderheid rijdt.
Voor Evelien is het niet zozeer de bedoeling om kritiek te leveren op anderen, maar eerder om zorgen te delen die ook anderen kunnen herkennen en delen. Ze is ervan overtuigd dat veiligheid op de weg een gedeelde verantwoordelijkheid is en het daarom goed is om hier af en toe samen over te praten.

Content:
Persoonlijke ervaringen
Evelien heeft in het verkeer verschillende spannende momenten meegemaakt, zoals plotseling moeten remmen op een druk kruispunt en iemand zien wisselen van rijbaan zonder te kijken. Gelukkig liep alles goed af, maar het zorgde wel voor wat onrust bij haar.

Evelien merkt dat oudere bestuurders vaker moeite lijken te hebben met overzicht en reageren op drukte. Ze vraagt zich af of mensen altijd goed inschatten hoe ze deelnemen aan het verkeer en suggereert vaker controle om rijvaardigheid te beoordelen.
Leeftijd is geen oordeel
Evelien waardeert ouderen en hun levenservaring. Ze vindt het belangrijk dat we begrijpen dat ons lichaam verandert naarmate we ouder worden, zoals ons zicht dat minder scherp wordt en onze reactietijd die langzamer wordt.

Ze ziet het niet als een zwakte, maar als iets serieus. Iedereen moet veilig kunnen blijven rijden, dus een jaarlijkse controle is belangrijk voor zowel de bestuurder als de omgeving.
Jaarlijkse controles
Er is momenteel in Nederland een medische keuring vanaf 75 jaar vereist voor rijbewijsverlenging. Evelien heeft van verschillende mensen gehoord dat deze keuring vaak te algemeen is. “Een korte test zegt niet genoeg over iemands gedrag in het verkeer.”

Volgens haar is het fijner om vanaf 65 of 70 jaarlijks gecontroleerd te worden op rijvaardigheid, zodat je zeker weet dat je veilig de weg op gaat.
Een nuttig weetje is dat in sommige Europese landen oudere bestuurders al regelmatig worden getest onder vriendelijke begeleiding, en uit onderzoek blijkt dat mensen zich juist veiliger voelen in die landen.
Gesprekken met anderen
Evelien deelt regelmatig haar ideeën met vrienden en familie. Sommigen begrijpen het meteen, anderen voelen zich wat ongemakkelijk. Evelien geeft toe dat het onderwerp persoonlijk is en niemand zich beroofd wil voelen.

Evelien merkt dat mensen uiteindelijk vragen stellen over hun rijvaardigheid, zoals hoe ze weten of ze nog goed kunnen rijden en of ze zouden merken als het minder wordt. Evelien vindt dat het aangaan van het gesprek kan helpen, omdat het niet gaat om oordelen maar om zorgen delen op een vriendelijke manier. Het is belangrijk om samen te zorgen voor fijne en rustige wegen.
Verkeersveiligheid
In het verkeer zijn we allemaal gelijk en willen we veilig op pad. Evelien vindt het opvallend dat er veel aandacht is voor jonge bestuurders, maar minder voor ouderen. “Iedereen wil graag blijven meedoen, en dat begrijp ik heel goed.”

Ze adviseert om elkaar te ondersteunen, zelfs bij het rijden op latere leeftijd. Het is geen falen om hulp te vragen. Het tonen van openheid voor advies toont zorgzaamheid voor zowel jezelf als anderen, en dit draagt bij aan een positief gevoel bij alle weggebruikers.
Vrijheid behouden
“Evelien hecht veel waarde aan vrijheid en rijden, maar begrijpt ook dat bewustzijn essentieel is.”

Ze denkt aan coaches die op een positieve manier begeleiden, zonder strenge keuringen maar met geruststellende gesprekken en testjes. Zo hoeven mensen zich niet onzeker te voelen en zou het veel rust geven.
goede begeleiding
Evelien wil bewustwording creëren en vindt belangrijk dat gevoelige onderwerpen met rust besproken kunnen worden, omdat we allemaal willen genieten van onze ritjes, naar de winkel of een bezoek aan familie.

Ze wil betere begeleiding voor oudere bestuurders om hen te ondersteunen, zodat iedereen zich welkom voelt op de weg en het verkeer een prettige plek wordt voor iedereen.
Key points
- Evelien, een 26-jarige vrouw, hecht grote waarde aan verkeersveiligheid en is van mening dat dit een essentiële kwestie is voor alle weggebruikers, ongeacht hun leeftijd.
- Zij pleit ervoor dat bestuurders vanaf 65 jaar jaarlijks worden begeleid of gecontroleerd om hen te ondersteunen.
- Haar mening is gebaseerd op haar eigen persoonlijke ervaringen, evenals op de vele gesprekken die zij heeft gevoerd met anderen over dit onderwerp.
- Ze wil dat het onderwerp open en met vriendelijkheid besproken wordt, zodat er een sfeer van begrip en respect gecreëerd kan worden tussen alle betrokken partijen.
- De vrijheid in het verkeer kan aanzienlijk worden vergroot door mensen bewust te maken van hun verkeersgedrag en hen te begeleiden bij het nemen van verantwoordelijke beslissingen op de weg.
- Evelien hoopt met grote passie dat er in de nabije toekomst meer aandacht zal worden besteed aan de ondersteuning en begeleiding van oudere bestuurders, om zo hun veiligheid en zekerheid op de weg te waarborgen.
DEEL NU: VERHAAL | Heftige verdeeldheid in Nederland na voorstel van Evelien (26): “Verplicht je rijbewijs inleveren op je 70e!”
Dit artikel is met zorg gecreëerd door KletsMajoor, een mediaplatform dat zich specialiseert in het verspreiden van verhalen die zowel inspireren, informeren als intrigeren. Blijf op de hoogte van onze unieke content door KletsMajoor te volgen op Facebook: KletsMajoor.
SPECTRUM Magazine disclaimer
De informatie in dit artikel is uitsluitend bedoeld voor algemene informatiedoeleinden en vervangt geen professioneel financieel, juridisch of medisch advies. Voor individuele situaties wordt aangeraden contact op te nemen met een erkende specialist. SPECTRUM Magazine aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor gevolgen voortvloeiend uit het gebruik van de in dit artikel gedeelde informatie.
Facebook disclaimer
Deze content is niet bedoeld als financieel advies. Lezers worden aangemoedigd om hun eigen oordeel te gebruiken en eventueel advies in te winnen bij een erkende deskundige. De gedeelde inhoud is bedoeld om interesse te wekken, te informeren en een betrokken gemeenschap op te bouwen die zich vrijwillig aangetrokken voelt tot onze berichten.
Referenties
- Rietveld, P. (2012). Driving behavior and road safety of older drivers. Netherlands Institute for Transport Policy Analysis.
- Lachenmeier, D. (2020). Assessing fitness to drive: the role of medical and cognitive evaluations. Transport Research Procedia.
- Musselwhite, C. (2011). Older drivers and maintaining safe mobility: A review of recent research. Journal of Transport & Health.